Foto#01. Nadeszła RAWolucja.

Foto#01. Nadeszła RAWolucja.

Ile trzeba wydać by nasze kolejne zdjęcia były znacząco lepsze/ostrzejsze/doskonalsze? 10.000 zł na nowe body? 8.000 zł na kolejny obiektyw? Otóż wystarczy 500 zł.

Był sobie Lightroom ...

Zakładam, że każdy pasjonat fotografii zapisuje zdjęcia w cyfrowym pliku RAW, będącym niczym innym jak cyfrowym negatywem.
Taki pliki trzeba "wywołać", katalogować, wprowadzić korekcje kolorów, tonalność etc. Na początku cyfrowej drogi Nikon, Canon, czy Sony dołączały do aparatów oprogramowanie do edycji swoich plików RAW. Ani nie były one intuicyjne, ani kompletne. Zawsze czegoś brakowało.
Wtem, w 2007 roku, cały na biało wjechał CEO firmy Adobe i zaprezentował nam Adobe Photoshop Lightroom. Za wywoływanie plików RAW był odpowiedzialny Adobe Camera RAW, który świetnie radził sobie z plikami w niemal każdego aparatu dostępnego na rynku. Yeah!

Ciut wcześniej, w 2005 roku applowcy dostali Apple Aperture, cyfrową ciemnę, która po wielu update'ach w 2008 roku mogła śmiało spojrzeć na Lighroom i nie widzieć w nim zagrożenia. Dziś, stan na 2022 rok: Apple Aperture od ośmiu lat jest martwe, Adobe Lightroom ma monopol. Czy słusznie?

Skoro rynek wybrał Lightroom, to oznacza, program statystycznie spełnia wymagania większości fotografów. Działa szybko, stabilnie, dobrze kataloguje zdjęcia, presety, pluginów mamy całą masę, świetnie radzi sobie z wywoływaniem RAWów. Czy zatem do najlepsze programowanie? ...

Zasada działania DxO DeepPRIME

Grafika: dxo.com

Czas na rewolucję. Uczenie maszynowe wystąp.

Znana w fotograficznym świecie firma DxO zaprezentowała technologię Artificial Intelligence DeepPrime opartą o algorytmy uczenia maszynowego. DeepPrime to technologia odszumiania plików RAW, algorytmy demozaikowania i odszumiania działają na najniższym możliwym poziomie pliku RAW, dzięki temu przetwarzają najbardziej pierwotną wersję zdjęcia.

Łącząc DeepPrime z technologiami korekcji wad obiektywów, z czego DxO znana była od lat, powstał program DxO PureRAW. Odszumia, demozaikuje plik RAW dzięki czemu poprawia jego szczegółowość, koryguje winiety i zniekształcenia beczkowe. Efekt?
SZOKUJĄCO REWELACYJNY!!!
Plik RAW po korekcji DEEP Prime. Po lewej oryginalny RAW, po prawej magia DxO PureRAW. Kolorowe szumy z firanki zniknęły. Zwróćcie uwagę na fakturę koszulki przed i po ... (Sony A6600, Sigma 56 mm f1.4 DC DN. ISO 1600, f/1.4, 1/125 s + tragiczne światło LED z fatalnym CRI).
DxO PureRAW x ISO 3200

Po lewej oryginalny RAW, po prawej DxO PureRAW. Jak algorytm poradził sobie z szumem w cieniach? Wooow!
(Sony A99, Minolta Maxxum 50 mm f1.7. ISO 3200, f/1.7, 1/40 s.)

W około 15 sekund (zarówno na ATi RX580 8GB, jak i na Apple M1) DxO PureRAW przedstawia nam swoją wersję pliku RAW, po korekcji optyki oraz odszumianiu i zbudowaniu szczegółowości na nowo. Im gorszej jakości jest zdjęcie tym efekt bardziej okazały. Magia zaczyna się już od ISO 100 ale pliki powyżej ISO 1600/3200 zyskują całkowicie nowe życie. Całkowicie usuwane są kolorowe szumy. Zarówno te, które powstały przez wysokie ISO, jak i te z długiego czasu naświetlania. Robisz zdjęcia w nocy? Zdjęcia gwiazd? Na końcu tego artukułu znajdziesz właśnie takie zdjęcie po korekcji DeepPRIME.
DxO PureRAW na Mac OS X
DxO PureRAW z AMD Radeon RX580
Wybieramy metodę działania. Cała magia dzieje się w trybie DeepPRIME. Następnie wybieramy format wyjściowy JPG lub DNG oraz folder docelowy.

Sprzętową akcelerację możemy ustawić w trzech trybach: Auto, sam CPU oraz karta graficzna. Tryb CPU w przypadku Intela i7 7700K powoduje 10x spowolnienie działania programu. AMD Radeon RX 580 8 GB daje wynik 12-15 sekund na jedno zdjęcie. W wersji DxO 1.5 Apple M1 wykręca identyczne wyniki.

Czy program narusza nasze wypracowane standardy pracy?

Jeśli pracujesz głownie z Adobe Lightroom, dalej będziesz pracować z Lightroomem. Jeśli głównym programem jest Capture One, nic się nie zmieni.

Jedynie dodasz jeden krok. 

1. W DxO PureRAW wybierasz pliki z aparatu.
2. Przetwarzasz RAW w DxO PureRAW zapisując je do pliku DNG.
3. Odpalasz Lightroom/Capture One lub inny program, importujesz pliki DNG.

Tyle. Proste, banalnie proste. Problemem może być szybkość działania. 15 sekund - jeden plik RAW. 240 zdjęć w godzinę. Wybitnie szybko nie jest. Liczymy na poprawę. Może tutaj ujawni się moc Apple M1 Max?

Radykalna poprawa zdjęcia za niecałe 500 zł?

Dokładnie tak. Zamiast inwestować grube tysiące w nowe "body", które znowu przekracza rekordy jakości w ISO milion, zainwestuj 62-123 Euro w algorytm, który odmieni Twoje zdjęcia. DxO PureRAW można zdobyć za około 100 Euro, po sieci hulają kody zniżkowe, DxO często także stosuje fajne rabaty (np. 50% w black friday).

Tyle teorii, praktyka?

Zaczniemy od portretu w ISO 100, przysłona f/2.8, światło ledowe - zastane. Następnie ISO 100, przysłona f1.4, światło naturalne. Na koniec coś dla entuzjastów fotografii nocnej. ISO 3200 i czasy ~ 10 sekund.
Plik RAW po korekcji DEEP Prime. Zwróćcie uwagę na szczegółowość i ostrość włosów oraz rzęs. (kliknij by powiększyć).
(Sony A6600, Sigma 56 mm f1.4 DC DN. ISO 200, f/2.8, 1/60 s.)
Nawet przy ISO 100 różnica jest zauważalna. (kliknij by powiększyć).
(Sony A6600, Sigma 56 mm f1.4 DC DN. ISO 100, f/1.4, 1/800 s.)
Sierpniowe niebo nad Jastarnią. (kliknij by powiększyć).
Czysty RAW z aparatu. (Sony A99, Minolta 28 mm f2.8. ISO 3200, f/2.8, 10 s.)
Sierpniowe niebo nad Jastarnią. (kliknij by powiększyć).
DxO PureRAW, korekcja DeepPRIME. (Sony A99, Minolta 28 mm f2.8. ISO 3200, f/2.8, 10 s.)
Sierpniowe niebo nad Jastarnią. (kliknij by powiększyć). Po lewej oryginalny RAW, po prawej DNG po korekcji DeepPRIME.
(Sony A99, Minolta 28 mm f2.8. ISO 3200, f/2.8, 10 s.)

DxO PureRAW vs. Adobe Camera RAW

Sztuczna inteligencja, big data, uczenie maszynowe. Najnowsze technologie wchodzą szturmem do fotografii, czasem bardziej kontrowersyjnie (deep fake), czasem mniej kontrowersyjnie (pędzle korygujące Adobe Photoshop). DeepPRIME przyjmuję z rozkoszą, przeznacząc mu zasłużone miejsce na dysku komputera. Dxo PureRAW dołączył do Adobe Photoshop, Capture One 22 i stał się podstawowym narzędziem przy edycji zdjęć. Co na to konkurecja? Niebawem przekonamy się, póki co Adobe Camera RAW do DxO nie ma startu.
Image
© 2019-2022 Oneworld Media / SAREY Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Współpracujemy z ambitnymi markami i ludźmi. Zbudujmy razem coś wspaniałego. Zapraszamy do współpracy.